جلسه هفتگی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با معاونت شهرسازی و معماری شرکت عمران آب و خدمات شهری کیش

| بیست و چهارم اردیبهشت ماه 1403

به نام خدا

جلسه هفتگی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش ، عصر روز دوشنبه  24/02/1403 با حضور معاونت محترم شهرسازی و معماری شرکت عمران آب و خدمات کیش و اعضای محترم انجمن  برگزار گردید . این جلسه که قرار بود با حضور آقای نظرپور مدیرعامل شرکت عمران آب و خدمات شهری  برگزار گردد ، بعلت انتصاب مدیرعامل جدید شرکت عمران، آب و خدمات شهری با حضور معاون شهرسازی جناب آقای طبی مسرور تشکیل گردید.
از مهمترین مباحثی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت حضور جامعه مهندسان کیش و چگونگی نظارت آنها بر پروژه ها بود. تعرفه های ناهمگون اعلام شده ازسوی جامعه مهندسان جهت نظارت بر پروژه ها ، عدم دانش و آگاهی آنها از موقعیت پروژه ها و شرایط اقلیمی جزیره ، غیر مقیم بودن مهندسین مربوطه و عدم نظارت در حین انجام پروژه ها ، قبول نظارت همزمان درچندین پروژه ، عدم وجود مصوبه ای مبنی بر پرداخت نکردن حق الزحمه در زمان تعطیلی و غیرفعال بودن پروژه و توقف آن از جمله دلایل مخالفت سرمایه گذاران با جامعه مهندسان کیش بود .
مدیرعامل جامعه مهندسان کیش نیز به شیوه نامه پیشنهادی جامعه مهندسان اشاره و اعلام کرد که در آن بر مواردی مانند تشکیل شرکت مشاور بومی کیش جهت حذف امضا فروشی ، داشتن دفتر و مجوز اقتصادی و در دسترس برای پروژه ها، حذف مشاوران صوری وغیر ساکن و اعلام ظرفیت و صلاحیت برای مهندسان جهت کیفیت بهتر نظارت تاکید شده است . درمورد تعرفه پیشنهادی جدید که در دست اقدام است و براساس بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه تهیه شده، برای پروژه‌های بزرگتر حق الزحمه به مراتب کمتر از تعرفه نظام مهندسی  و درجهت حمایت از سرمایه گذاران ارائه گردیده است.
آقای طبی مسرور ، معاونت شهرسازی شرکت عمران آب و خدمات کیش ضمن قبول سخنان آنها تاکید نمود که باید جلسات منسجم و مکرری با حضور سرمایه گذاران ، هیئت مدیره جامعه مهندسان و شرکت عمران آب و خدمات برگزار و درخصوص موارد ذکر شده، به وحدت آرا و رویه نظام مند و درست رسید. صرف مخالفت قاطع با مصوبه قانونی، درخصوص استفاده از مهندسان ناظر کار درستی نمی باشد و از سویی تعرفه های اعلام شده این جامعه نیز باعث اخلال در کار پروژه ها و مقاومت آنها در برابر جامعه مهندسان خواهد شد. وی گفت تشکیل کانون مهندسان کیش با همکاری سازمان و نهاد حاکمیتی ، اصلاح شیوه نامه های مهندسی باتوجه به موقعیت مکانی و شرایط اقلیمی و سایر عوامل تاثیرگذار در روند ساخت پروژه ها ازجمله  مواردی است که با بحث و گفتگو درمورد آنها و رسیدن به تعامل ، قابل حل و فصل می باشد. وی همچنین گفت چنانچه سازنده ای در پروژه خود ، شرکت مشاور داشته باشد نیازی به مهندسین ناظر ندارد . 
ترمیم بافت فرسوده جزیره ، بخصوص در نواحی مرکزی منجمله فاز 3 شهرک صدف نیز از موضوعات مطرح شده در جلسه بود . آقای طبی مسرور در این خصوص گفت : از قبل هم پیشنهاد بازسازی این منطقه داده شده ولی چون چندین قسمت این فاز در سالهای اخیر جدیداً ساخته شده باید چندسال دیگر منتظر ماند تا بافت آنها نیز کمی فرسوده شود تا بتوانیم احیا و نوسازی این منطقه را شروع کنیم. وی با اشاره به اتمام طرح جامع کیش در سال جاری ، لزوم بکارگیری شرکتهای مهندسی جدید و نوآور که طرحی با توجه به روند پیشرفت جزیره و همگام با مهندسی به روز بین المللی ، جهت توسعه و آبادانی کیش ارائه دهند را حائز اهمیت دانست . استفاده از کمیته سیما منظر شرکت عمران در طراحی نمای شهری و بکارگیری آن در زیباسازی جزیره کیش و سیمای بصری جزیره نیز مورد تاکید و تائید حاضرین قرار گرفت .